Veelgestelde
vragen

Aanmelden & opzeggen

Hoe wordt de startdatum van mijn contract bepaald?

Het is voor energieleveranciers niet mogelijk om de einddatum van uw huidige contract in te zien. Hierdoor kunnen we het nieuwe contract bij Energyhouse niet automatisch laten aansluiten op het contract bij uw vorige leverancier. Daarom adviseren we u om de einddatum van het huidige contract zelf te controleren. Loopt uw contract bijvoorbeeld van 1 mei 2023 tot 1 mei 2024? Dan kan het nieuwe contract bij Energyhouse op 1 mei 2024 in gaan.

Moet ik mijn huidige leverancier inlichten?

Wij regelen uw overstap. Daar hoeft u zelf niets voor te doen. Houdt u er wel rekening mee dat u niet voortijdig naar ons overstapt. U kunt dan een boete in rekening gebracht krijgen door uw huidige leverancier als u nog een lopend contract heeft. Grootzakelijke klanten moeten daarnaast hun huidige contract zelf opzeggen. Dat doet Energyhouse niet. Heeft u een grootzakelijke overeenkomst controleer dan ook goed of er sprake is van een opzegtermijn.

Hoe lang van tevoren kan ik mij aanmelden?

U kunt tot 24 maanden voor de gewenste startdatum uw zakelijke aanvraag doen.

Dubbele incasso na overstap

Het kan voorkomen dat uw vorige leverancier nog een maandelijkse termijn incasseert na de einddatum van de levering. Bijvoorbeeld omdat er in de betreffende maand nog wel energie geleverd is of omdat u bij de vorige leverancier een maand vooruitbetaalt. Uiteindelijk worden op de eindafrekening alle betaalde termijnbedragen verrekend met het energieverbruik. Zo betaalt u alleen voor de energie die daadwerkelijk verbruikt is. Binnen maximaal zes weken na de overstap ontvangt u een eindafrekening van de vorige leverancier.

Contract & tarieven

Hoe wordt een verhuizing doorgegeven?

Wanneer u gaat verhuizen, kunt u het contract opzeggen wanneer u wilt en een nieuw contract op de nieuwe locatie aanvragen wanneer u wilt.

We ontvangen graag het volledige adres van de nieuwe locatie en de datum waarop wij de levering op het nieuwe adres mogen starten. Daarnaast ontvangen we graag de datum waarop we de levering op het huidige adres kunnen stoppen. Eventueel kunnen we met een verhuizing tijdelijk op beide adressen tegen de afgesproken contractvoorwaarden energie leveren.

De slimme meter lezen we dan automatisch uit. Zodra we de energielevering op het oude adres mogen stopzetten, maken we een eindafrekening voor u op.

Waar betaalt u voor?

U betaalt voor vaste en variabele leveringskosten, overheidsheffingen en netbeheerkosten. De netbeheerkosten en overheidsheffingen zijn door de overheid gereguleerd en kunnen jaarlijks veranderen.

Wat zijn vaste leveringskosten?

Dit is de vaste vergoeding ongeacht de hoogte van uw verbruik die we maandelijks in rekening brengen.

Hoe zeg ik mijn contract op?

Omdat u een contract voor onbepaalde tijd heeft, kunt u het contract direct kosteloos stoppen. Dit doet u door te bellen of mailen (voor Grootverbruiker) of door u aan te melden bij een andere leverancier die de opzegging voor u regelt (voor Kleinverbruiker).

Kan ik het contract nog annuleren?

Mocht u zich bedenken, dan kunt u altijd het contract direct annuleren. De geleverde energie en de afgesproken kosten worden dan nog wel in rekening gebracht.

Wat zijn variabele leveringskosten?

Dit zijn de door u verbruikte eenheden (kWh/m3) vermenigvuldigd met de beursprijzen gas en/of elektriciteit, vermeerderd met de afgesproken opslagen.

Factuur &
betalen

Welke betaalmogelijkheden zijn er?

U kunt bij ons betalen via een zakelijke incasso of door zelf de bedragen over te maken. Als u kiest om de facturen per post te ontvangen, dan brengen wij u hiervoor 5 euro per factuur extra in rekening.

Wanneer kan ik mijn jaar- of eindafrekening verwachten?

Deze wordt uiterlijk 6 weken na afloop van het leveringsjaar of einde van  het contract verstuurd.  In uw Energyhouse MijnOmgeving kunt u zien wanneer u de vorige jaarafrekening heeft ontvangen.

Hoe wordt het voorschot berekend?

U betaalt elke maand een voorschot voor de vaste- en variabele leveringskosten. Het voorschotbedrag heeft betrekking op de levering en/of teruglevering in de daaropvolgende maand. De voorschotfactuur die u bijvoorbeeld ontvangt in december, ziet dus op de levering en/of teruglevering in de maand januari.

De hoogte van het voorschotbedrag wordt door Energyhouse berekend. Deze berekening wordt gemaakt aan de hand van uw profiel, uw verwachte verbruik van de betreffende maand, de ENDEX future prijs (gemiddelde verwachte beursprijs voor elektriciteit), de TTF Dutch Gas future (gemiddelde verwachte beursprijs voor gas) van de betreffende maand en de overige vaste- en variabele leveringskosten. De actuele prijzen kunt u zien in uw Energyhouse MijnOmgeving.  

Het voorschotbedrag wordt rond de 10e van de maand gefactureerd en dient op de 20e van de maand te worden betaald. Mocht na facturatie blijken dat het voorschotbedrag te laag is, dan is Energyhouse gerechtigd om tussentijds een aanvullend voorschotbedrag in rekening te brengen. 

Hoe wordt de maandafrekening berekend?

U ontvangt maandelijks achteraf een factuur op basis van de elektriciteit en gas die werkelijk aan u is geleverd of door u is teruggeleverd. De maandfactuur die u bijvoorbeeld ontvangt in februari, ziet dus op de levering en/of teruglevering in de maand januari.

Op de maandfactuur wordt het voor de betreffende maand betaalde voorschotbedrag in mindering gebracht. Indien het voorschotbedrag lager is geweest dan het bedrag van de factuur, dient u het verschil binnen 10 dagen na de factuurdatum bij te betalen.

Indien het voorschotbedrag hoger is geweest dan het bedrag van de factuur, wordt het verschil eerst door middel van verrekening in mindering gebracht op de eventuele reeds verschuldigde incassokosten, vervolgens in mindering op de verschenen rente, vervolgens in mindering op de hoofdsom van eventueel nog openstaande facturen en de lopende rente. Mocht er alsdan nog een positief bedrag voor u resteren, dan wordt dat bedrag door middel van verrekening in mindering gebracht op de eerstvolgende maandfactuur.

Wanneer kan ik mijn jaar- of eindafrekening ontvangen?

12 maanden na aanvang van uw contract, of aan het eind van uw contract, krijgt u een jaar- of eindafrekening waarbij de werkelijke overheidsheffingen, bij elektriciteit de energiebron en bij gas het verbruik met de juiste calorische waarde verrekend worden.

Op de jaar-/eindafrekening wordt hetgeen u reeds heeft betaald voor de betreffende periode, in mindering gebracht. Als u meer heeft betaald dan het bedrag van de afrekening, wordt het verschil eerst door middel van verrekening in mindering gebracht op de eventuele reeds verschuldigde incassokosten, vervolgens in mindering op de verschenen rente, vervolgens in mindering op de hoofdsom van eventueel nog openstaande facturen en de lopende rente.

Mocht er alsdan nog een positief bedrag voor u resteren, dan wordt dat bedrag door middel van verrekening in mindering gebracht op de eerstvolgende maandfactuur. Betreft het een eindafrekening, dan ontvangt u het aan u toekomende bedrag binnen zes weken na ontvangst van de eindafrekening.

Wat zijn de kosten als u niet of te laat betaalt?

Indien Energyhouse u een aanmaning stuurt, zal € 10,00 aan administratiekosten in rekening worden gebracht. Als Energyhouse u daarna een “voorkom afsluitingsbrief” stuurt, wordt € 25,00 aan administratiekosten in rekening gebracht. De vordering zal vervolgens uit handen worden gegeven aan onze incassopartner. De incassokosten bedragen 15% van de uitstaande hoofdsom met een minimum van € 250,00. Daarnaast bent u vanaf het moment dat u jegens Energyhouse in verzuim bent, over het openstaande bedrag 15% rente per jaar verschuldigd te rekenen vanaf de vervaldatum van de factu(u)r(en). Als u uw verplichtingen jegens Energyhouse niet nakomt, kan Energyhouse de levering aan u opschorten en/of beëindigen. 

Kan ik mijn voorschot wijzigen?

Uw voorschot kan gewijzigd worden als blijkt dat uw verwachte jaarverbruik afwijkt van uw daadwerkelijke verbruik. Op dat moment kunnen wij het verwachte verbruik in ons systeem aanpassen, zodat hier in de berekening van het nieuwe voorschot rekeningen gehouden wordt.

Is de gewenste wijziging in uw omgeving niet mogelijk? Neem dan contact met ons op en geef aan wat de gewenste wijziging is en eventueel waarom.

Meters &
verbruik

Hoe wordt de omvang van mijn verbruik bepaald?

De omvang van de levering en teruglevering wordt bepaald aan de hand van de meetgegevens door het uitlezen van uw slimme meter. Indien wij niet binnen vijftien dagen na afloop van de leveringsmaand de beschikking krijgen over de meetgegevens, of indien bij het opnemen van de meters dan wel bij het verwerken van de meterstanden een fout is gemaakt, zullen wij de omvang van de levering bepalen. Het verbruik wordt ingeschat op basis van de laatst bekende meterstanden.

Hoe is de correctiefactor op gas berekend?

De gascorrectiefactor bestaat uit drie onderdelen.

Calorische correctiefactor
Elke kubieke meter gas die bij u wordt afgeleverd is anders van samenstelling. Hierdoor geeft een kubieke meter gas meer of minder energie. Uw netbeheerder meet op regionale punten waaruit dit mengsel van gassen bestaat. Ten opzichte van de Groningse standaard wordt uw gas dan gecorrigeerd door middel van een calorische correctiefactor.

Temperatuurcorrectie
In Nederland gaan wij ervan uit dat de temperatuur van uw meter gemiddeld 15 graden is. Dit is ook zo gemeten en afgesproken tussen netbeheerders en de ACM. Gas zet uit bij een hogere temperatuur en daarom wordt dit gecompenseerd. De Groningse standaard gaat namelijk uit van 7 graden. Bij sommige meters corrigeert de meter dit al zelf. Op de jaarafrekening staat dan factor 1 vermeld.

Telwerkfactor
Als u meer dan 50 meter boven de zeespiegel woont (op de begane grond) kan er ook sprake zijn van een telwerkfactor. Hoe hoger je woont, hoe lager de luchtdruk. Dan zet aardgas relatief meer uit waardoor er meer gemeten wordt. Om dit te compenseren wordt een factor toegepast. Wat deze factor is wordt bepaald door de netbeheerder. Is dit niet van toepassing dan vindt u een factor 1 op de jaarafrekening.

Wat is mijn verbruik?

Uw verbruik is het aantal kilowattuur elektriciteit en kubieke meter gas dat u in een bepaalde periode hebt afgenomen van het energienet. Het verbruik wordt gemeten op basis van meterstanden op verschillende momenten. Het verschil tussen die meterstanden is uw verbruik in die periode. Een meterstand op zich zegt dus niets over uw verbruik.

Wat is een slimme meter?

Een slimme meter is een energiemeter die op afstand uit te lezen is en waar het verbruik in intervallen gemeten kan worden. Door ons toestemming te geven de slimme meter uit te lezen, kunnen wij u maandelijks op uw werkelijke verbruik afrekenen en hoeft u geen meterstanden meer door te geven. Meer informatie over de slimme meter vind u op www.slimmemeters.nl.

Hoe kom ik aan een slimme meter?

Om uw conventionele meter te laten omwisselen voor een slimme meter moet u contact opnemen met uw netbeheerder.

Hoe wordt het gasverbruik berekend?

Aardgas is een natuurproduct dat in werkelijkheid uit een mengsel van meerdere gassen bestaat. Daarom wordt er rekening gehouden met wisselende omstandigheden. Al deze omstandigheden bij elkaar noemen we op de jaarafrekening de gascorrectiefactor. Het gecorrigeerde verbruik dat wij met u afrekenen kunt u als volgt narekenen: (eindstand-beginstand) x gascorrectiefactor.

Waarom heb ik een slimme meter nodig?

Om u te kunnen afrekenen op dynamische prijzen heeft u een slimme meter nodig.  Hierdoor kunnen wij uw verbruik per uur (elektriciteit) of per dag (gas) namelijk uitlezen.

Ik heb een slimme meter. Waarom krijg ik toch een verzoek om mijn meterstanden door te geven?

U hebt een slimme meter maar we mogen deze niet op afstand uitlezen. In dit geval zult u handmatig de standen moeten doorgeven. Indien er een storing was bij het uitlezen van uw slimme meter zullen we u ook vragen de standen handmatig door te geven.

Salderen &
terugleveren

Ik heb zonnepanelen

Uw zonnepanelen moet u aanmelden bij www.energieleveren.nl. Als de zonnepanelen zijn aangemeld wordt de opwek door de netbeheerder doorgegeven aan uw leverancier.

Overige vragen

Heeft u het antwoord op uw vraag niet kunnen vinden?

Heeft u vragen waarvan u de antwoorden niet kunt vinden op onze website? U kunt ons dan op werkdagen tussen 10:00 en 16:30 bereiken via 020 308 1250 of via info@energyhouse.nl.

Wat moet ik doen bij een storing?

Het Nederlandse energienet behoort tot de meest betrouwbare ter wereld. Als u onverhoopt een keer te maken heeft met een gas- en/of stroomstoring of als u een gaslucht ruikt, bel dan het Nationaal Storingsnummer gas en stroom 0800 - 9009 (gratis).

Wat is het klachtenbeleid van Energyhouse?

Energyhouse streeft ernaar klachten snel en efficiënt op te lossen. Uw klacht of probleem kan telefonisch worden gemeld aan het serviceteam.  Het serviceteam is van maandag t/m vrijdag van 10:00 tot 16:30 uur bereikbaar via telefoonnummer 020 308 1250. Energyhouse streeft ernaar een melding direct aan de telefoon op te lossen. Als dit niet mogelijk is, streven wij ernaar om u binnen vijf werkdagen een reactie te geven.  Het serviceteam is ook bereikbaar via info@energyhouse.nl.

Niet tevreden?

Mocht onverhoopt blijken dat u zich niet kunt vinden in de aangeboden oplossing, dan kunt u dit direct bij de directie van Energyhouse kenbaar maken door een e-mail te sturen naar directeur@energyhouse.nl. De directie streeft ernaar om binnen vijf werkdagen een reactie te geven.

Onafhankelijke geschillenbeslechting

Wanneer ook de directie de melding niet naar uw de tevredenheid heeft afgehandeld, dan kan u terecht bij de Geschillencommissie Energie en Water. Dit is de onafhankelijke instantie voor geschillen tussen consumenten en bedrijven en hun energieleverancier waar Energyhouse bij is aangesloten. Deze commissie doet een voor beide partijen bindende uitspraak. De klacht moet uiteindelijk altijd schriftelijk kenbaar zijn gemaakt aan Energyhouse

Geen boetes bij overstappen

Energyhouse hanteert geen boetes en u kunt altijd direct overstappen naar een andere leverancier.